Ben je wel eens mentaal moe of heb je last van brain fog? Volgens Jim Kwik ben je niet mentaal moe, maar doe je moe. Je hebt geen brain fog, maar je doet brain fog. Volgens hem beïnvloed de manier waarop je zit je mentale staat van zijn. Als je onderuit gezakt zit druk je je onderste deel van je longen ineen. Dit onderste 1/3 van je longen zorgt voor de 2/3 van je zuurstof. Logisch dat je je dan futloos voelt. In dit artikel lees je meer over hoe je je mentale staat van zijn positief kunt beïnvloeden.

Win de dag door het eerste uur van de dag te winnen

Jim Kwik is auteur, een geheugen en speed-reading expert en internationaal spreker. Hij zegt dat als je dag wilt winnen je het eerste uur van dag moet winnen. Dit heet de wetenschap van momentum. Er zijn namelijk drie super slechteriken die je proberen te beroven van vooruitgang. Dat is digitale overbelasting, digitale dementie en digitale afleiding. Want we leven in een wereld vol haast, gemak en constante afleiding. Je telefoon is de grootste boosdoener. Kwik zegt dat de meest slechte gewoonte die je kan hebben is dat je je telefoon gebruikt in het eerste uur nadat je wakker bent. Dit is echt een killer voor je productiviteit en prestatie. Als je je telefoon pakt zodra je wakker wordt, dan train je je hersenen om afgeleid te zijn. Je brengt daarmee namelijk een dopamine-rush op gang. Dat wil zeggen dat je jezelf aanleert om gemotiveerd te raken van al die triggers van afleiding.

Verschillende hersengolven.

Zodra je je in het eerste uur van dag je telefoon pakt, dan zorg je er ook voor dat je reactief geprogrammeerd raakt. Als je slaapt zit je namelijk in de delta-hersengolf. Als je wakker bent zit in je bèta-hersengolf. Daartussen zijn twee belangrijke hersengolven, namelijk thèta en alfa. Thèta is de hersengolf die zorgt voor creativiteit. Als je doucht ben je bijvoorbeeld in thèta – je herkent het aan alle goeie ideeën die dan tot je komen. De alfa-hersengolf ligt tussen beta (wakker zijn) en thèta (creativiteit) in en noemen we de ontspannen bewustzijn staat. De staat waarin we dingen leren en het beste informatie tot ons nemen. Als je mediteert zit je ook in de alfa-hersengolf. Dus als je ‘s ochtends wakker wordt (beta) en je gaat over naar de alfa-hersengolf (meest suggestieve staat) – en pakt dan vervolgens je telefoon erbij – dan leren we ons brein om afgeleid te zijn. Hierdoor word je reactief in plaats van proactief. Super interessant om je daar bewust van te zijn. In onderstaande video gaat hij dieper in op de materie:

Met deze gouden tips krijg jij een betere nachtrust